آموزش نصب ویندوز 10 با فلش مموری

نوشته شده:
بروزرسانی:

نصب ویندوز 10 کار ساده‌ای است.دوستانی که این آموزش را انجام داده‌اند بدون هیچ پیش زمینه خاصی در کار با کامپیوتر توانستند خودشان ویندوز لپ تاپ یا کامپیوتر را تعویض کنند.
تنها لازمه این آموزش دقت فراوان و توجه کردن به نکاتی که در ویدئو گفته شده است.

توجه کنید که دیدن آموزش ویدئویی زیر کفایت می‌کند و در صورت وجود ابهام یا دسترسی به لینک‌ها می‌توانید از متن این مقاله کمک بگیرید.

ویدئوی کامل آموزش نصب ویندوز 10 در یوتیوب

این آموزش علاوه بر فلش مموری برای نصب ویندوز با دی وی دی هم کاربرد دارد.
فقط به جای ساخت فلش مموری بوت دیگر نیاز نیست مراحل اولیه را انجام دهید و مستقیما به مرحله دوم بروید.
این آموزش برای لپ تاپ و کامپیوتر (PC) یکسان است.

قبل از اینکه فلش مموری‌های کوچک رایج شوند، نصب ویندوز فقط از طریق دی وی دی رام انجام می‌شد.
اما امروزه اکثر کامپیوترها دیگر دی وی دی رام ندارند و دی وی دی به تاریخ پیوسته است.

نصب ویندوز 10 با استفاده از فلش مموری 2 مزیت دارد:

  • سرعت نصب و کپی فایل ها بسیار سریع تر از دی وی دی رام است.

  • مشکل خرابی فلش مموری مثل دی وی دی را نخواهید داشت.

برای ساخت فلش مموری بوت از طریق ایمیج ISO روش‌های متعددی وجود دارد ولی خوشبختانه نرم افزار Rufus این کار را به راحتی آب خوردن کرده است.
نرم افزار روفوس بسیار کم حجم است و بدون نیاز به نصب، فایل ISO ویندوز را تبدیل به یک فلش مموری قابل بوت می‌کند.

مرحله اول: ساخت فلش بوت با Rufus

روفوس را از اینجا دانلود کنید.

فایل ISO آخرین ورژن ویندوز 10 را از اینجا دانلود کنید. (این فایل به صورت چند فایل فشرده شده rar قابل دانلود است و پس از دانلود باید همه پارت‌ها را با استفاده از نرم افزار winrar به هم بچسبانید تا فایل ISO ساخته شود)
هنگام نوشتن این آموزش آخرین ورژن ویندوز منتشر شده بر روی سایت یاس دی ال Windows 10 X64 22H2 Pro 3in1 OEM ESD en-US APRIL 2023 است. (حتما نیاز نیست که آخرین ورژن را دانلود کنید چون پس از نصب، حتی ویندوزهای ورژن قدیمی تر هم به آخرین ورژن آپدیت می شوند)

اگر نحوه استخراج و سر هم کردن فایل‌های rar را نمی‌دانید،در نوار جستجو دیزلند کلمه “winrar” را سرچ کنید تا آموزش آن را ببینید.

دو نکته مهم قبل از شروع نصب ویندوز:

  • حتما فایل‌های مهم خود را از Desktop, Documents, Pictures, Videos و تمامی پوشه هایی که در درایو C قرار دارند، به یک هارد اکسترنال یا فلش یا درایوهای دیگر منتقل کنید. بعد از نصب ویندوز تمامی نرم افزارها و فایل‌هایی که در درایو C قرار دارند پاک می‌شوند.

  • میزان حجم اشغال شده یا حجم کلی درایو C را در جایی یادداشت کنید چون بعدا موقع نصب ویندوز درایوها به این صورت دیده نمی‌شوند و ممکن است درایوی را اشتباهی به جای C پاک کنید. بهترین راه تشخیص درایو C از روی حجم پر شده یا حجم کلی آن است.

مرحله دوم: تغییر بوت کامپیوتر به فلش

تا به اینجا فلش بوت ویندوز 10 را ساختیم. حالا میریم سراغ نصب ویندوز از طریق این فلش!

لپ تاپ خود را ریستارت کنید.

حالا می‌خواهیم وارد تنظیمات بایوس شویم تا بوت را به فلش تغییر دهیم. برای تغییر بوت طبق مراحل زیر عمل کنید:

به محض ریستارت شدن شروع به زدن یکی از دکمه‌های Del، F2، F12، F11 کنید. این دکمه با توجه به هر مادربوردی متفاوت است پس برای پیدا کردن دکمه مورد نظر احتمالا باید چند بار تست کنید.

در بیشتر مادربوردها موقع روشن شدن عبارت Press Del to enter bios نوشته می‌شود و شما را راهنمایی می‌کند ولی اگر راهنمایی وجود نداشت با سعی و خطا دکمه مورد نظر را پیدا کنید.

پس از وارد شدن به بایوس باید به دنبال گزینه Boot بگردید. در قسمت بوت گزینه‌هایی مثل HDD که همان هارد است و DVD Drive یا USB را میبینید. طبق ویدئوی آموزشی فلش را پیدا کنید و آن را به بالاترین اولویت تغییر دهید.

با این کار موقع بالا آمدن لپ تاپ کامپیوتر شما از روی فلش بوت می‌شود تا بتوانید مراحل نصب ویندوز را انجام دهید.